Pôrod máte za sebou, a je pochopiteľné, že by ste už chceli, aby sa vaše telo vrátilo do pôvodnej veľkosti. Lenže vzhľadom na to, že dojčíte, diétu by ste držať nemali. Čo jesť, aby ste sa k ladným krivkám dostali čo najskôr?

Pôrodom sa starostlivosť o telo nekončí, naopak. Chcete byť krásnou mamičkou, zároveň však viete, že radikálnu diétu držať nemôžete, pretože počas dojčenia nie je čas na experimenty – teda pokiaľ nechcete hazardovať so zdravím svojím a svojho dieťaťa.

Zistili sme pre vás, aké potraviny by vám nemali chýbať na tanieri. Plus pre vás máme odhalenie, že i tie, ktorým by ste sa podľa "babských" rád mali vyhýbať, v primeranom množstve na tanier dojčiacej mamičky patria. Keď sa nižšie uvedené dobroty stanú súčasťou vášho jedálneho lístka, poďakuje vám nielen váš organizmus vracajúci sa do formy, v akej bol pred pôrodom, ale i dobre prospievajúce dieťatko.

Losos

Keď si ho dáte na obed, mali by ste vedieť, že ste si práve dopriali superpalivo pre svoj organizmus. Losos je plný kvalitných tukov, ktoré sa súhrnne označujú skratkou DHA a sú nevyhnutné pre rozvoj mozgu a centrálneho nervového systému vášho dieťaťa.

Každé materské mlieko DHA obsahuje, to, v akej miere, však závisí od toho, koľko potravín s týmto obsahom zje i mamička. Okrem toho potraviny s DHA pomôžu aj vám vylepšiť náladu. Štúdie z posledných rokov ukazujú, že keď máte potravu plnú vyššie uvedených tukov, znižuje sa i možnosť vzniku a rozvoja popôrodnej depresie.

Varovanie: ak chcete, aby vaše dieťa bolo zdravé, mali by ste vedieť, že nemôžete lososa raňajkovať, obedovať i večerať. Je to preto, že vaše telo z neho čerpá nielen zdravé látky, ale pokiaľ dojčíte alebo ste tehotná, vystavujete svoje dieťa i príjmu ortuti, ktorú ryby tiež obsahujú.

Ideálne teda je, keď si lososa dáte dvakrát týždenne v porcii štandardnej pre dospelú ženu. Tým získate presne toľko DHA, koľko váš organizmus potrebuje. Hladina ortuti v tele lososa sa všeobecne považuje za pomerne nízku, iné ryby (makrela, mečúň) oproti tomu obsahujú mnohonásobne viac ortuti a tehotným a dojčiacim matkám sa preto vôbec neodporúčajú konzumovať.

Nízkotučné mliečne produkty

Je jedno, či dávate prednosť syru, jogurtu alebo mlieku. Produkty z neho sa všeobecne považujú za dôležitú súčasť jedálneho lístka dojčiacej ženy. V závislosti od skorších skúmaní je potvrdené, že mliečne výrobky obsahujú celý rad vitamínov skupiny B a vitamín D. Navyše sú najlepším zdrojom vápnika pre organizmus ženy i dieťaťa.

Keď dojčíte, vápnik pomáha rastu kostí vášho dieťaťa. Okrem toho je potrebné, aby ste pokryli i svoju dennú dávku tohto prvku (aby ste sa raz nevyhovárali, že vás dieťa pripravilo o zuby či kosti – to je iná kapitola a vyššie uvedené tvrdenie nie je celkom pravdivé). Zhrnuté a podčiarknuté: počas doby, kedy dojčíte, by ste mali zjesť aspoň tri šálky jogurtu, mlieka, alebo adekvátne množstvo syra denne.

Chudé hovädzie

Ako novopečená mamička potrebujete dostatok energie, ktorú si doplníte potravinami bohatými na železo. Napríklad hovädzím mäsom. Deficit železa vo vašom organizme môže zruinovať vaše energetické zásoby.

A vy tak nebudete mať dosť síl na to, aby ste sa postarali o bábätko. Prechádzka pre vás bude vyčerpávajúcou záležitosťou, po prebdenej noci sa budete cítiť ako zombie atď.

Maminky, ktoré sa starajú o dieťa, by mali mať vyšší prísun proteínov a vitamínu B12. Chudé hovädzie je výborným zdrojom oboch.

Strukoviny

Fazuľa bohatá na železo, špeciálne tmavé odrody ako čierna fazuľa alebo obličková fazuľa sú skvelým zdrojom B vitamínu i železa.

Pokiaľ ste vegetariánka, vo vašom jedálnom lístku by ich objem mal celkom nahradiť prísun hovädzieho mäsa. Navyše sú výhodné pre rodinný rozpočet, pretože sú lacnejšie než mäso. V každom prípade ale musíte počítať s tým, že vaše dieťa budú nadúvať.

Aby to tak nebolo, nechávajte fazuľu pred prípravou cez noc odmočiť, potom vodu zlejte a pripravujte až v novej. Pokiaľ by však vaše dieťa stále trpelo kolikou, poraďte sa o alternatívnom zdroji železa s pediatrom.

Čučoriedky a brusnice

Na antioxidanty bohaté čučoriedky a brusnice sú skvelé pre príjem vitamínov, minerálov a dodajú telu tú správnu dávku zdravých sacharidov pre energiu organizmu.