Pri novorodencoch, ale občas aj pri dojčatách sa téma spánku rodičov akosi automaticky odsúva na druhú koľaj. No nemusí to tak byť! Odborníčka na spánok dojčiat Francesca Kendall totiž prináša svoje najlepšie tipy na vytváranie zdravých spánkových návykov detí od narodenia. Na čo by ste teda mali upriamiť pozornosť?

Francesca Kendall je odborníčka na spánok bábätiek a kojencov a tiež zakladateľka organizácie The Sleep Escape. Po niekoľkoročných skúsenostiach z praxe prináša pre rodičov päť užitočných a ľahkých tipov, ktorých dodržiavaním môžete zabezpečiť zdravý spánkový režim nielen svojho dieťatka, ale aj celej rodiny. Ako na to?

“Pri novorodencoch približne do troch týždňov dbajte na nočný spánok po tme a na denný za svetla. Počas dňa nevytvárajte umelú tmu. Nočný spánok za tmy a denný spánok za svetla tak pomôže bábätku aktivovať svoj cirkadiánny rytmus,” hovorí Kendall.

Biely šum

Biely šum je nerušivý monotónny zvuk v pozadí, ktorý prehluší iné zvuky. Mozog vtedy prebudením zo spánku reaguje na zmenu intenzity alebo hlasitosti okolitých zvukov. U bábätiek funguje na podobnej úrovni.  V organizme dieťatka totiž aktivuje upokojujúci reflex, blokuje náhle nežiaduce zvuky a tým umožňuje deťom cítiť sa bezpečne. “Biely šum je pozitívna asociácia spánku, takže sa dá používať tak dlho, ako chcete,” dodáva odborníčka. Jeho zdrojom sú rôzne bežné veci, ako napríklad vysávač, no okrem toho už v súčasnosti existujú aj rôzne hračky, ktoré vydávajú zvuky imitujúce biely šum.

Tmavá miestnosť

Od tretieho týždňa života dieťaťa je vhodné, aby dieťa spalo v tmavej miestnosti. “Tmou sa v mozgu aktivuje hormón melatonín, ktorý je zodpovedný za ospalosť, ako aj za kvalitu regeneračného spánku,” zdôrazňuje Francesca Kendall. Tmavá miestnosť teda dokáže nielen skôr uspať dieťa, ale dopriať mu aj kvalitnejší a zdravší spánok. Ak chcete dosiahnuť efektívnu tmu odporúčajú sa nepriehľadné a tmavé závesy alebo rolety.