To, čo zjete v priebehu tehotenstva, svojím zložením priamo ovplyvňuje vývoj dieťatka, ale tiež vaše zdravie, a dokonca aj budúce stravovacie návyky dieťaťa. Je teda dobré vedieť, ktorým potravinám dať zelenú!

Nie je potrebné jesť za dvoch, ale stačí, keď budete premýšľať o tom, čo si dávate na tanier. Rozhodne nedržte žiadnu diétu, maximálne sledujte kalorický príjem (v druhom trimestri postačí, keď do celodenného príjmu pridáte asi 300 kalórií navyše) a predovšetkým správny výber potravín. Ktorým teda dať prednosť a prečo?

Fazuľa

Obsahuje kvalitné bielkoviny, vlákninu, komplexné sacharidy, je užitočným zdrojom draslíka, fosforu, železa, zinku a kyseliny listovej. Určite by ste ju teda mali zahrnúť do svojho jedálneho lístka. Pravidelná konzumácia navyše znižuje hladinu LDL cholesterolu a stabilizuje hladinu cukru v krvi. Môžete ju využiť na prípravu polievok, kaší, šalátov, zapečených jedál, či z nej vyrobiť nátierku.

TIP: Pokiaľ ste vegetariánka, potom by ste si ju mali dopriať pravidelne, navyše je lacnejšia než mäso.

Mrkva

Zelenina oranžovej farby všeobecne obsahuje veľa beta-karoténu, čo je najmocnejší prírodný antioxidant. Vitamín A je tiež dôležitý pre zdravý vývoj očí bábätka. Okrem toho je mrkva zásobárňou vlákniny, takže vám pomôže v prípade tehotenskej zápchy. Čo sa týka vitamínov, nájdete v nej A, C a B, z minerálov vápnik, železo, draslík alebo sodík. A jedna rada navyše: len čo mrkvu povaríte, prídete síce o určitú časť vitamínu C, ale zase sa uvoľní viac vitamínu A.

TIP: Pokiaľ budete jesť veľa mrkvy, môže sa stať, že vám zožltne koža. Neľakajte sa, nejde o žltačku.

Hovädzie mäso

Veľmi vám nechutí? Skúste mu dať šancu, chudé hovädzie mäso totiž obsahuje vitamíny B6 a B12, niacín, zinok a železo vo vysoko vstrebávateľnej forme. Práve vitamín B12 v tehotenstve potrebujete vo zvýšenej miere. Holandskí vedci v nedávnom prieskume dokázali, že tehotné ženy, ktoré mali vyššiu hladinu vitamínu B12, majú až trikrát väčšiu šancu, že ich dieťa bude pokojné. A naopak, u žien s najnižšou hladinou tohto vitamínu je veľká pravdepodobnosť, že ich potomok bude plakať aspoň tri hodiny denne. Prečo to tak bude? Vitamín B12 hrá významnú rolu vo vývoji mozgu a nervového systému a je kľúčový i pre zdravie krvi.

TIP: U mäsa platí, že by ste ho mali vždy dobre tepelne upraviť. Vyhnete sa tak riziku salmonely alebo listérie.

Bobuľoviny

Superpotravina, na ktorú by ste v tehotenstve nemali zabudnúť? Absolútne ideálne sú čučoriedky. Ceníme si ich predovšetkým vďaka antioxidantom a ochrane vyvíjajúceho sa plodu pred škodlivinami. Bobuľoviny všeobecne obsahujú aj vitamín C, draslík, kyselinu listovú, vlákninu a množstvo vody. Môžete ich jesť čerstvé alebo si z nich pripraviť smoothie s jogurtom či mliekom, pridať ich do palaciniek či do jogurtu.

TIP: Obľúbili ste si maliny? Práve červené farbivo je najsilnejším antio- xidantom. Čím je malina tmavšia, tým je koncentrácia tohto farbiva a tým tiež antioxidantov vyššia.