„A, Ježiško, hlavne mi prines...“ Možno, že presne takto sa bude začínať list, ktorý si pripraví váš potomok, namaľuje ho, doplní o prvé písmenká, uloží do obálky a potom dá za okno. Má zmysel, aby si dieťa písalo podobný zoznam? A aký majú na to názor detskí psychológovia? 

Vplyv reklám

Renomovaní odborníci sa zhodujú, že reklama formuje, ale i deformuje želania detí, ktoré potom predostierajú rodičom a pred Vianocami Ježiškovi. Môže sa stať, že vaše jemné dievčatko, ktoré sa hrá s kreatívnymi hračkami a rado sa učí, odrazu pod vplyvom reklám zatúži po absolútne nezmyselnej hračke, bez ktorej dodnes žilo prakticky bez povzdychnutia.

A verte tomu, že len čo na začiatku januára prestane reklama na plastové „čosi“ frčať v televízii i niekoľkokrát za deň, túžba vlastniť hračku, ktorej zmysel vlastne ani nechápete, u vášho dieťaťa opadne. Lenže ako prežiť obdobie október až december, keď na zmysly vášho potomka útočia kreatúry, ktoré by ste cez prah najradšej nepustili? Ako skúsená matka už možno viete, že vám neostane nič iné, len zľaviť z vnútorných zásad.

Splníte, alebo nie?

Deti píšu zoznam pre Ježiška práve pod vplyvom reklám, je však na vás, koľko želaní rovno preškrtnete ako zbytočné, a koľkým sa budete venovať. Teda nad nimi aspoň premýšľať. Psychológovia prichádzajú so zaujímavým vzorcom pre vaše nákupy. Pokiaľ totiž trváte na tom, že pod stromček patria i veci dennej potreby, akými sú ponožky, spodná bielizeň a ďalšie drobnosti, ktoré však vášho predškoláka nezaujímajú, mali by ste vždy počítať tak, že na tri pre dieťa nepochopiteľné darčeky by mal pod stromčekom byť jeden darček – teda ozajstná „bomba“.

Preto si starostlivo strážte, o ktorých veciach vaše dieťa naozaj sníva, a zariaďte sa podľa toho. Okrem toho, že budete prebíjať nudné darčeky, mali by ste mať na pamäti i to, že detská duša potrebuje čas, aby vstrebala radosť z toho, že konečne má plyšového kozmonauta, plastovú nohatú bábiku s príslušenstvom alebo koňa, ktorý vie stepovať a korčuľovať. Iste, ako zástanca edukatívnych hračiek môžete nad podobnými výstrednosťami krútiť hlavou, na druhej strane by ste nemali šmahom ruky odsudzovať všetko, z čoho sa nedá modelovať, s čím sa nedá maľovať a podobne. Fantáziu detí treba podporovať, takže i hračka, ktorá vám pripadá nezmyselná, môže u dieťaťa rozvíjať umelecké sklony, jemnú motoriku a podobne.