Vaše dieťatko už má nejaký ten mesiac, a tak je načase navrátiť sa pomaly k svojej pôvodnej forme. To sa ľahko povie, ale horšie urobí. Teda len dovtedy, než si prečítate náš návod, ako sa vyhnúť chybám, ktoré robí množstvo žien. Poďte s nami zdravo zhodiť prebytočné popôrodné kilá.

Bez diéty, ale s kvalitnou stravou

Pri dojčení odborníci rozhodne neodporúčajú držať diétu, ktorá by urýchlila (len zdanlivo) úbytok kilogramov. Telo si síce počas prísnej diéty samo poradí a kvalitu materského mlieka nezníži, ale môžu sa doň a prípadne i do detského organizmu dostať škodliviny, ohrozujúce zdravie vášho bábätka. Nehovoriac o tom, že sa pri drastických diétach môžete stále cítiť unavená a slabá. Dobrou správou však je, že v priebehu prvých troch mesiacov je najväčšou pomôckou chudnutia práve dojčenie, keďže zvyšuje energetickú spotrebu v priemere zhruba o 2100 kJ/500 kcal. Dôvodom, prečo mamičky nechudnú, síce môžu byť gény, ale väčšinou ide o niekoľko chýb, ktorých sa dopúšťajú.

Aj zdravého s mierou

Pri dojčení sa často spomína zdravý a vyvážený jedálny lístok. Mamičky sa tak niekedy mylne začnú domnievať, že toho „zdravého“ si môžu dopriať veľa. Čo je chyba, pretože i zdravé potraviny majú kalórie. A niekedy ich nie je málo. Za kilami navyše u novopečených mamičiek stojí aj nedostatok spánku. Kvalita spánku úzko súvisí s tým, ako naše telo reaguje. Len čo sa zníži množstvo spánku, zvýši sa hladina stresového hormónu kortizolu. Následkom toho je, že telo nezvláda efektívne spaľovať kalórie. Okrem toho sa tiež do sváru dostávajú i hormón pocitu hladu ghrelin a hormón pocitu sýtosti leptín. Nízka hladina druhého spomínaného spôsobí túžbu po jedle. Na uzde ho možno udržať práve vo chvíli, keď máme dostatok spánku.

Upravovať jedálny lístok nie je nutné

Dojčiace mamičky (a i tie nedojčiace) vlastne môžu úplne všetko, dokonca aj trochu nezdravých pochúťok. Dôležité je nájsť ten správny pomer a v prípade dojčiacich mamičiek vylúčiť na nejakú dobu potraviny, ktoré by mohli bábätkám spôsobovať problémy s trávením. Veľký dôraz by sa mal klásť hlavne na pitný režim. Jedálny lístok by mal byť pravidelný, aby mamička a následne tiež dieťatko dostávali dostatok živín. Mamičky z jedálneho lístka často vysadia tzv. problematické potraviny, ako sú napríklad strukoviny. Ale pritom ide o zdroj kvalitných bielkovín. Strukoviny, obilniny ani zeleninu netreba hneď vysadiť. Bábätku môže robiť problémy dokonca aj spôsob, akým jete. Nadúvanie môže byť totiž následkom rýchleho jedenia, stresu, tlaku a obáv. V prvých mesiacoch sa preto zamerajte na pohodu pri jedle, jedzte pomaly a pokojne hryzte. V prípade, že by sa koliky dieťatka nezlepšili, pátrajte v jedálnom lístku.

Pozor na alergény

Dojčením odovzdáva matka dieťaťu všetky potrebné živiny. V jedálnom lístku by tak nemali chýbať zdravé tuky, ich najlepším zdrojom sú kvalitné rastlinné oleje alebo ryby, najmä morské. Medzi dôležitými živinami potom zostáva stále kyselina listová, vitamín D, vápnik, zinok, jód a vitamíny skupiny B. V dobe plného dojčenia je potrebné dodávať telu zhruba o 15 g bielkovín a 50 g sacharidov viac. V prípade tukov je najlepšou formou jesť ryby aspoň 2x týždenne. Malé bábätká môžu mať pri dojčení tiež ťažkosti s alergickými reakciami, preto sa vyplatí obmedziť dráždivé potraviny, ako sú napríklad citrusové plody, exotické ovocie či cudzokrajné orechy. Opatrnosť sa vyplatí i pri konzumácii jahôd, ostrejšieho jedla a korenia alebo veľkého množstva mliečnych výrobkov.