Keď sa pred časom v jednej ankete pýtali amerických tehotných žien, čo im najviac pomáha prekonávať tehotenské problémy, svorne odpovedali, že predsa ich časté „ultrazvukové večierky“ a oslavy tehotenstva, nazývané baby shower. Nám v Slovenskej republike podobne akčné „medikamenty“ nie sú príliš blízke, a tak neostáva iné, len pátrať po spoľahlivých radách a informáciách, ako zvládnuť nástrahy gravidity. Prinášame prvú časť dvojdielnej série týkajúcej sa problémov tehotných žien a ich riešení, ale aj praktických odborných rád a skúseností reálnych mamičiek z praxe. 

Nevoľnosti, vracanie

Najčastejšie sa objavujú ráno, často však nastávajúcu mamičku trápia celý deň. Pocit žalúdka na vode či dokonca vracanie tak akosi patria k prvým príznakom tehotenstva, trpí nimi polovica tehotných. Prečo? Pripisujú sa prudkým hormonálnym zmenám a zníženej hladine glukózy v krvi. Objavujú sa zhruba po 6. týždni gravidity a väčšinou trvajú do konca prvého trimestra, t. j. do ukončeného 12. týždňa.

Čo s tým: Ťažkostiam nahráva prázdny žalúdok, silná únava a pachy. Majte pri sebe vždy niečo malé pod zub, pred ranným vstávaním schrúmajte niekoľko piškót. V prípade dennej nevoľnosti pite malými dúškami ľadový sladký nápoj (napríklad kolu), jedzte veľmi vychladené (či mrazené) ovocie, pomôže i zázvorový čaj či zázvorové lízanky. Výborné sú tiež homeopatiká, najčastejšie zaberá liek Cocculine (3 x denne 2 tablety) či Sepia officinalis (poradia vám v lekárni).

Skúsenosti mamičiek: Viktória (34): „Nevoľnosti ma prenasledovali v každom tehotenstve, pri tom poslednom som však na radu kamarátky, ktorá sa roky zaoberá čínskou medicínou, popíjala bylinnú zmes č. 50 na podporu tehotenstva a prejavy nevoľností potom boli minimálne.“

Únava

Telo ženy sa v tehotenstve musí vyrovnávať s obrovskou zmenou. Už od okamihu uhniezdenia oplodneného vajíčka začne telo produkovať hormóny, ktoré pripravia orgány na rast a výživu plodu, čo so sebou nesie vysoké energetické nároky. Hocikedy až paralyzujúcu únavu má však na svedomí najmä hormón progesterón, ktorý zabezpečuje úspešný priebeh tehotenstva a má určité sedatívne účinky. Nebojte sa, únava s koncom prvého trimestra postupne zmizne a vy budete zase plná energie.

Čo s tým: Doprajte si odpočinok, kedykoľvek je to možné. Skúste si v práci dohodnúť krátku poobedňajšiu pauzu na ľahké zdriemnutie a večer choďte skoro spať (mali by ste naspať minimálne 8 – 9 hodín denne). Cez deň jedzte dostatok ovocia, zeleniny a cereálnych výrobkov, naopak sa vyvarujte jedenia sladkostí, ktoré spôsobujú prudký pokles cukru v krvi – boli by ste ešte unavenejšia. Pamätajte aj na zvýšený pitný režim.

Skúsenosti mamičiek: Helena (38): „Krvné testy odhalili, že som unavená z nedostatku železa. Gynekológ mi predpísal kvapky Ascorutin, ale ja som si podľa rady svojej babičky robila denne ‚železnú piškótu‘, teda zmiešať jeden žĺtok s trochou medu a mierne zapiecť. Hodnoty sa po mesiaci dali do poriadku, a to som kvapky ani nerozbalila.“

Zápcha, nadúvanie

V dôsledku zvýšenej hladiny hormónu progesterónu sa doba potrebná na prechod potravy tráviacim traktom nepríjemne predlžuje a črevá lenivejú. Vyššie vstrebávanie vody zase zhusťuje stolicu, čo vedie nielen k zápche, ale celkovo k ťažšiemu vyprázdňovaniu. Zaplnené črevá často spôsobujú aj nadmernú plynatosť.

Čo s tým: Stavte na správnu skladbu jedálneho lístka a jedzte denne dostatok ovocia, zeleniny a potravín bohatých na vlákninu. Ideálnym pomocníkom pri zápche bývajú kompóty (najmä osvedčený matador zo sliviek), červená repa, jogurty so živou kultúrou a zvýšený príjem tekutín. Skúste tiež zelenú riasu (napr. chlorelu) či „zelený“ prípravok Probiosan. Na nadúvanie zaberá voľne predajný liek Espumisan.