Tehotenstvo je opradené rôznymi mýtmi a poverami. Nie je preto prekvapením, že má veľa budúcich mamičiek chaos v tom, čo by mali, alebo naopak nemali robiť. Ako to teda je?

Hýbať sa je zdravé

Pravidelné posilňovanie organizmu zľahčuje pôrod. Trénované a zdravo sa hýbajúce ženy majú štatisticky merané pôrod rýchlejší, s menšími komplikáciami, menej si uvedomujú pôrodné bolesti a lepšie ich aj znášajú. Ženy vo fyzickej kondícii sa tiež po pôrode lepšie dostávajú do pôvodnej formy. Pravidelný pohyb znižuje riziko rozvoja eklampsie a následne preeklampsie, tak isto ako tehotenskej cukrovky a pomáha nastávajúcim mamičkám s úpravou spánkového režimu. Byť aktívnou pomáha gravidným ženám cítiť sa lepšie. Hormóny v tehotenstve lomcujú psychikou úplne neuveriteľne; pokiaľ chcete ostať v pohode, hýbte sa. Športujúcim tehuľkám sa vyhýbajú depresie, malomyseľnosť i obavy z budúcnosti.

Kedy vynechať pohyb?

S pohybom prestaňte, keď sa u vás objaví vaginálne krvácanie, ak vám lekár oznámi, že sa u vás objavili riziká signalizujúce možnosť predčasného pôrodu, či v prípade, že vám praskne plodová voda. Pre väčšinu nastávajúcich mamičiek nie je tehotenstvo problémom, ten sa môže vyskytnúť počas trimestrov. Strážte si svoje telo a neobchádzajte signály, ktoré vám dáva.

Choďte

Chôdza je jedným z pohybov, ktorý sa odporúča tehotným ženám. Rovnako ako plávanie, tanec, jazda na bicykli, aerobik (ten s istými obmedzeniami), pilates a joga. To sú len niektoré príklady, svoj pohyb si iste nájdete sama, len si dávajte pozor, aby ste pri ňom svoje dieťatko. Všeobecne platí, že by ste sa mali vyhýbať kontaktným športom, pri ktorých môže dôjsť k zraneniu, vynechať by ste mali jazdu na koni, športovú gymnastiku a lyžovanie. Samostatnou kapitolou je potápanie. Tomu sa vyhýbajte, pretože kým plávanie síce je vhodné pre vaše dieťa i vaše telo, zmena tlaku už nie.

Zdravý pohyb s bruškom

Vždy sa rozcvičte, pomaly si pohyb pridávajte a na konci si dajte čas na spomalenie, vydýchanie a relax. Počas cvičenia by ste mali byť schopná hovoriť. Ak nie ste, preháňate to a spomaľte. Ihneď. V prvom trimestri necvičte na chrbte. Môže dôjsť k sťahovaniu ciev, vaše dieťatko by sa mohlo ocitnúť bez potrebného a nevyhnutného kyslíka. Zakážte si poskoky, trhavé pohyby, snažte sa skôr preťahovať, cvičiť plynule. Vo vyšších nadmorských výškach necvičte, vaše dieťa by mohlo mať nedostatok kyslíka.

Kontrolujte si pred cvičením a po cvičení pitný režim, tekutiny musíte doplňovať veľmi starostlivo, inak bude váš organizmus trpieť. Sadnite si na zem a volajte doktora, ak vás počas cvičenia prekvapí niektorá z nasledujúcich komplikácií: bolesť hlavy, závrat, tlak na hrudi, opuchy, kŕče v lýtku, bolesť brucha, rozostrené videnie, krvácanie alebo zaznamenáte inú tekutinu vytekajúcu z vagíny, obmedzené pohyby bábätka či kontrakcie.