Nie sú nebezpečné, ale dokážu znepríjemniť život. Väčšie či menšie nevoľnosti, opuchy a ďalšie sprievodné znaky sprevádzajú graviditu u väčšiny budúcich mamičiek. Objaviť sa však môžu, zvlášť v zimnom období, aj virózy, nachladnutia a ďalšie infekcie. Všetko sa však dá vyriešiť. 

Kedy vyhľadať lekára

Všeobecne pre všetky obdobia gravidity platí, že žena musí navštíviť svojho ošetrujúceho lekára, keď začne krvácať (alebo i len špiniť), trápia ju pretrvávajúce kŕče a bolesti v podbrušku, objaví sa silné vracanie spojené s úbytkom hmotnosti, alebo nemôže prijímať akúkoľvek potravu.

Ďalej ak má silný, svrbivý či zafarbený výtok, teplotu nad 37 °C, alebo má podozrenie na odtok plodovej vody. Návšteva odborníka sa odporúča aj keď žene tvrdne brucho (neskôr bolestivé kontrakcie, teda sťahy maternice), má silné bolesti hlavy, pri pocite motania hlavy, závratoch, ak tiež pociťuje pálenie pri močení a objavia sa u nej silné opuchy okolo členkov.

Opatrenia pre lepší pocit

Pri nevoľnostiach sa snažte jesť malé dávky jedla, avšak častejšie. Pomáha zázvorový čaj, sušienky alebo šťava zo zázvoru. Páli vás záha? Vyhnite sa koreneným, tučným a mastným jedlám i čokoláde. Vzhľadom na to, že pálenie záhy je následok vracania sa žalúdočných štiav späť do pažeráka, spite s hlavou dostatočne podloženou vankúšmi. Nadúvanie a zápcha si vyžadujú stravu bohatú na vlákninu. Jedzte pomaly, častejšie a malé dávky. Dodržujte pitný režim a pohybujte sa.

Vyvarujte sa dlhého státia, nohy precvičujte, posediačky ich dajte do zvýšenej polohy. Noste podporné pančuchy proti kŕčovým žilám. Dodržujte pitný režim, príliš nesoľte, opatrne s tesným oblečením a topánkami. Predchádzajte zápche, pite nesladené nápoje, posilňujte svaly panvového dna, spite na boku, aby ste minimalizovali tlak na oblasť konečníka a vznik hemeroidoch.

Noste pohodlné topánky na nízkom podpätku, nenoste ťažké veci, spite na boku a chrbát podložte vankúšom, doprajte si pravidelné masáže chrbta. Dýchavičnosť spôsobuje predovšetkým zväčšujúca sa maternica, ktorá tlačí na bránicu. Nerobte prudké rýchle pohyby, neskláňajte hlavu, veci zo zeme zdvíhajte z podrepu, vyhýbajte sa stresu, dodržujte pitný režim. Nevyhýbajte sa prechádzkam v prírode, na čerstvom vzduchu.