Podstatnou zložkou vo vývine malého dieťaťa je strava. Množstvo rodičov to buď preháňa, alebo si myslí, že ich dieťa neprijíma dostatok potravy. Ako donútiť dieťa jesť viac, naučiť ho prijať aj nové druhy potravín a ako zistiť, že ide skutočne o závažný problém?

Znížená chuť do jedla a znížený príjem potravy sa občas vyskytne u každého dieťaťa. Sprevádza ich veľké množstvo fyzických, ale aj psychických ťažkostí. Pokiaľ sa chuť do jedla zníži len krátkodobo, nie je potrebné ju výraznejšie riešiť. Snažíme sa len zaistiť dieťaťu dostatok tekutín a kvalitných bielkovín a čo najviac mu jedlo spríjemniť. Ak však trvá nechutenstvo dlhšie než 1–2 týždne, treba hľadať a riešiť príčinu.

Tekutiny

Možno ešte dôležitejšou zložkou stravy, ako samotné jedlo sú tekutiny. Dehydratácia sa nemusí týkať len dospelých ale aj detí. Deťom by ste preto mali vodu podávať v menších dúškoch. Vhodné sú aj bylinkové čaje a silnejšie riedené ovocné a zeleninové šťavy. Vyhýbajte sa naopak sladkým bublinkovým nápojom. Tieto zásady platia o to viac pri chorobe.

Ako povzbudiť u dieťaťa chuť do jedla

V prvom rade podávajte malé porcie. Ideálne je, ak ide o ľahšie jedla s dostatkom bielkovín (kyslé mliečne výrobky, chudé mäso, varené vajíčka, ryby). Dôležitá je pre dieťa aj estetická časť, preto jedlo pekne upravte, ozdobte a vhodne farebne skombinujte. Určite by ste mali vynechať ostré korenie a vyberať najmä obľúbené (zdravé!) jedlá vašej ratolesti. Pokiaľ ide o pečivo snažte sa dieťaťu podávať najmä jeho tmavú variantu. Sladkosti podávajte len obmedzene a zásadne nikdy svoje dieťa do jedla nenúťte. Medzi jedlami nech je prestávka aspoň jedna až pol až dve hodiny, aby dieťa viac vyhladlo. Chuť do jedla zvyšuje aj vitamín B.

Ako zaradiť do jedla novú potravinu

Novú potravinu pridáme k už obľúbenému pokrmu, avšak najskôr len v malom množstve. Ak dieťa potravinu odmietne, podajte mu ju znova, ale s dostatočným časovým odstupom, inak upravenú a inak dochutenú. Ideálne je podávať novú potravinu vtedy, keď je dieťa skutočne hladné a je v psychickej pohode. U menších detí môže pomôcť aj keď ich necháte jesť svojpomocne. Dobrým spôsobom je tiež ísť príkladom a danú potravinu konzumovať spoločne s vašim najmenším. Ratolesť môžete tiež zapojiť do prípravy jedla.