Detská nádvaha a obezita sú stále väčšou hrozbou, štatistické údaje sa zvyšujú priam skokovo. Na vine je iste zloženie jedálneho lístka, ale – a to najmä – aj nedostatok pohybu. Nedá sa povedať, že cukor a sladkosti by mali byť pre deti úplné tabu.

Vyhodiť cukor úplne?

Záleží však na tom, či má dieťa zdravý a vyvážený jedálny lístok. Pokiaľ áno, iste si môže z času na čas dopriať nejakú sladkosť. Dôležité je však kompenzovať to všetko dostatkom pohybu. „V tom vidím hlavný problém dnešných detí. Prirodzeného pohybu je totiž čím ďalej, tým menej, deti už dávno nechodia do školy kilometre peši ako kedysi a po škole zahodiť aktovku do rohu a vybehnúť von už sa tiež príliš nenosí. V tom vidím hlavný problém dnešných detí. Prirodzeného pohybu je totiž čím ďalej, tým menej, deti už dávno nechodia do školy kilometre peši ako kedysi a po škole zahodiť aktovku do rohu a vybehnúť von už sa tiež príliš nenosí,“ vysvetľuje MUDr. Dita Pichlerová.

Nie je cukor, ako cukor

Pri cukre však musíme rozlišovať cukor prirodzene obsiahnutý v potravinách a cukor dodatkový. V potravinách sa totiž schováva plno cukrov bez toho, aby sme to vôbec tušili. Dostatok cukru je v ovocí a napodiv i v zelenine, cestovinách, zemiakoch, ryži, nesladkom pečive, mliečnych výrobkoch, a to aj v tých nedosládzaných. „Nie je však nutné starostlivo prepočítavať gramy cukru v potravinách. Pokiaľ sa strava dieťaťa skladá zo zdravých nedosládzaných potravín a dieťa je denne aspoň hodinu v pohybe pri športe a netrpí obezitou, nemusíme sa obávať sladkej limonády či tabuľky čokolády. Väčší problém by som videla v kupovanom sladkom pečive, oplátkach či napríklad v údeninách. Tam sa snúbi cukor s vysokým obsahom tuku a nezriedka aj s vyšším obsahom transmastných kyselín, čo je to, čo nám v jedálnom lístku škodí oveľa viac než rýchly cukor v podobe limonády,“ vraví lekárka.

Protiváha sladkostí?

Jednoznačne dostatok pohybu. Čím viac, tým lepšie. Čo sa týka stravy, tak dostatok zeleniny (aspoň 300 g denne, najlepšie surovej). V dnešnom sedavom svete aspoň hodinu pohybovej aktivity denne, cez víkend dlhšie. Je jasné, že v týždni je to skôr otázka športových krúžkov (v škôlke alebo organizované v rámci základnej školy), jednako len cez voľné dni záleží iba na rodičoch a na širšej rodine, či sa všetci vydajú na sobotný výlet, alebo budú víkend tráviť pri televízii a v nákupnom centre s rýchlym občerstvením.