Sú potraviny, ktoré síce dobre chutia, ale u citlivých osôb môžu vyvolať veľké nepríjemnosti. Alergie na potraviny vedia pekne potrápiť, avšak, dnes sa ukazuje, že skorý kontakt s „nebezpečnými“ potravinami môže alergiám predchádzať. Aká je teda pravda a kedy je vhodné potenciálne alergény do jedálnička dojčaťa zavádzať?

Kedy začať s príkrmami?

Imunita dieťaťa súvisí okrem iného aj s tým, ako sa dieťa v rannom veku stravuje. Samozrejme, veľký vplyv na to majú aj genetické predispozície, ktoré je však ťažké ovplyvniť. Práve preto by sme mali dbať o to, čo ovplyvniť môžeme a teda, čo jeme. Nesnažte sa dieťa chrániť tým, že mu budete odopierať potraviny, ktoré sú podľa vášho názoru nevhodné a pokúste sa pri zostavovaní jedálnička akceptovať výživové odporúčania.

S príkrmami však nezačínajte skôr ako po ukončení 4. mesiaca. Najlepšie je začať so zeleninovým, respektíve mäsovo-zeleninovým príkrmom, ktorý môžete dieťaťu dať na miesto poslednej porcie mlieka. Spočiatku je vhodné podávať príkrm z jedného druhu zeleniny (mrkvu, karfiol, špenát či brokolicu) a postupne počas 2 až 3 týždňov začnite s viaczložkovými príkrmami s pridaním ľubovoľného mäsa (asi 20 g), toto množstvo postupne stúpa (na 35 g). Až potom príde na rad ovocie

Ovocie ponúknite spravidla ako dopoludňajšiu desiatu, ktorú neslaďte. Nový druh ovocia podávajte opäť samostatne, aby ste prípadne mohli vylúčiť neznášanlivosť a alergické reakcie. Keď sa neznášanlivosť vyskytne, budete ľahko vedieť, ktorá potravina ju spôsobila. Tú potom môžete na týždeň vysadiť a potom skúsiť ponúknuť znova. Pokiaľ by sa reakcia opakovala, jeho ďalšiu konzumáciu odložte o pár mesiacov, prípadne sa poraďte s lekárom. Určite nepodávajte dieťaťu všetky druhy potravín naraz a v prvých mesiacoch všetko rozmixujte.