Pre väčšinu z nás je leto úžasným obdobím plným slnka, kúpania, zmrzlín a grilovacích párty. Ale ako si ho užiť, keď ste tehotná a väčšine týchto radovánok by ste sa mali venovať s opatrnosťou? Poradíme vám, ako na to.

Leto buď pochválené

„Na prvý pohľad to možno tak nevyzerá, ale tehotenstvo v lete má veľké výhody,“ obhajuje letné tehotenstvo pôrodná asistentka Lucia Marková z Maternity care. „Okrem dobrej nálady zo slnečných lúčov napríklad i také, že vám nehrozia pády na poľadovici, máte k dispozícii pestrú stravu plnú vitamínov a minerálov, neminiete toľko za oblečenie pre seba ani pre bábätko, a navyše, pokiaľ rodíte počas leta či na jeho konci, čaká vás s dieťatkom ešte príjemné počasie vhodné na prechádzky.

A ďalšou nespornou výhodou leta je, že vaše dieťa nebude robiť prvé krôčiky v snehu,“ zhŕňa pôrodná asistentka. Má pravdu, veď ktorá z nás by v šestonedelí nechcela radšej korzovať s kočíkom počas slnečných odpoludní skôr ako v zimnej sivej brečke snehu? Pod ľahké oblečenie i voľné šaty možno navyše šikovne schovať popôrodné kilá a pri kočíku zaparkovanom v záhrade meniť poblednutú nevyspatú tvár za sympatický bronz.

Aj to nám leto ponúka, ale mali by sme počítať s tým, že to nebude úplne zadarmo. „Čo sa týka nevýhod, tak tie by som videla najmä v posledných mesiacoch tehotenstva, ktoré tehotné trápia najviac. Vysoké teploty totiž môžu predstavovať zvýšenú únavu, časté sú i opuchy končatín, dýchavičnosť. V letných mesiacoch je predovšetkým nutné dodržiavať pitný režim a predchádzať dehydratácii. Piť, hoci smäd ešte necítime,“ radí Lucia Marková. V treťom trimestri sa totiž objem zadržovaných tekutín môže zvýšiť až na 50 %, ľahšie dochádza k roztiahnutiu ciev a vy budete najmä potením strácať oveľa viac tekutín.

Prevencia ako poistka

Tehuľky, ktoré nenosia pod srdcom dieťatko po prvý raz, už to vedia: letné mesiace dávajú zabrať najmä veľkými horúčavami a zmenami tlaku. K mdlobám potom stačí jeho mierne zakolísanie, dlhší pocit tepla či vydýchaný vzduch. Tehotenský organizmus je celkovo náchylnejší na prehriatie a ku kolapsu teda vedie kratšia cesta než inokedy. Na vine býva nedostatočný pitný režim v kombinácii s dusnom. V tehotenstve sú zvýšené nároky na srdce, ktoré môže mať problém nepretržite dodávať krv do mozgu matky a telo jednoducho ide „k zemi“.

Ak sa chystáte do rizikových miest (MHD, obchody, lekár), majte pri sebe vždy „tehotenskú KPZ“, to znamená fľaštičku s vodou, kúsok niečoho sladkého (napr. hroznový cukor) a predovšetkým tehotenský preukaz. Ten potom s pokojným svedomím vytiahnite kdekoľvek, kde by ste museli dlhšie stáť. Nejde o žiadny rozmar, ale o zodpovedný prístup k vášmu zdraviu.

Okrem mdlôb vás v lete môžu potrápiť i opuchy končatín. Vznikajú stratou bielkovín a tlakom tehotnej maternice na dolnú dutú žilu, ktorá vedie krv z dolných končatín späť k srdcu. Zníženie návratu krvi môže podporiť tvorbu opuchov a prekvapiť vás môžu celkom nečakane. Ako opuchom predísť? Doktor Radan Doubek radí tehotným najmä v lete sa o nôžky preventívne starať.

„Večer je vhodný odpočinok nôh vo zvýšenej polohe, ďalej kúpeľ chladnou vodou a masáž od končekov prstov k slabinám na podporu krvného obehu a žilového návratu ako prevencie kŕčových žíl.“ Keď sa opuchy objavia, mali by ste odpočívať s nohami vo zvýšenej polohe a dopriať im sprchu studenou vodou. Zároveň je nutné dostatočne piť, zvýšiť príjem pokrmov bohatých na bielkoviny (z letného menu sa ponúkajú napríklad kaleráb, brokolica a špenát) a aj napriek letným teplotám zaradiť do svojho programu viac pohybu.

K tomu všetkému by mali najmä „finišujúce tehuľky“ rátať so zvýšenou únavou a dýchavičnosťou. „Už v druhom a najviac v treťom trimestri zväčšujúca sa maternica utláča vnútorné orgány tým, ako stúpa k rebrám, zhoršuje sa tak pohyb bránice, teda i možnosť dýchania. Ženy sa zadýchavajú, cítia sa viac neohrabané a neforemné,“ vysvetľuje Lucia Marková. Úľavu od dýchavičnosti vám prinesú posledné týždne pred pôrodom, kedy bruško prirodzene klesne. Dovtedy čo najviac odpočívajte a radšej zabudnite na veľké výlety i prechádzky do kopcov.