Od troch rokov drží tenisovú raketu, hádže saltá vzad alebo kope do lopty a nad posteľou mu visí plagát Davida Beckhama? U malého športovca venujte pozornosť jedálnemu lístku, jeho skladba má nedozerný vplyv nielen na výkon.

Odvšadiaľ sa na nás valia hrozné štatistiky o stúpajúcom počte obéznych detí a varovné čísla o tom, koľko prváčikov nevie kotrmelec. Snažíme sa preto viesť deti k športu, nech už sú to ambície rodičov, alebo skutočný zápal detí. Pri dennodennom prechádzaní z telocvične na hokejový tréning tak náš osemročný Honzík zhltne energetickú tyčinku, úlohy píše o ôsmej večer a spať ide o desiatej, aby sa stihol ešte chvíľu hrať. V tejto chvíli by vám mal zaznieť varovný alarm. Nielenže asi klesne jeho športový výkon, ale nesprávna strava a celkový režim sa prejaví aj na školskom prospechu a skôr či neskôr i na zdraví.

Koľko športu je „tak akurát“?

„Všetkého s mierou,“ hovorí múdre úslovie. Detské telo od prírody vycíti, čo a kedy má robiť. Pobehnúť, vyliezť na strom alebo jazdiť na bicykli len tak okolo domu. Väčšia „organizovaná záťaž“ spolu s nesprávnou stravou môžu vyústiť do zdravotných problémov i v dospelosti.

„Pokiaľ máme doma dieťa športovca, je nevyhnutne nutné dbať ešte starostlivejšie na správnu skladbu jedálneho lístka, pitný režim a dostatok odpočinku,“ vysvetľuje nutričná špecialistka Veronika Martincová. „Keď sa tak nedeje, môže mať športovec problémy s kolísaním hladiny cukru, napríklad keď sa nenaraňajkuje, a telo trpí. Keď organizmus nemá dostatok živín, klesá výkon a dieťa nebude konkurencieschopné.“ Deti potrebujú vyváženú stravu predovšetkým preto, že rastú. Bielkoviny, sacharidy a tuky v správnom pomere sú však pre malých športovcov tým dôležitejšie, že u nich dochádza k rýchlejšiemu „opotrebovaniu“ svalov.

Päťkrát denne ako všetci

Zabudnite ale na to, že nakúpite vrecia cereálií alebo špeciálne doplnky stravy a „doženiete“ tak ten párok v rožku, ktorým ste na ihrisku vyriešili absenciu odpoludňajšieho olovrantu. „U športujúcich detí platí rovnako ako u iných, že strava by mala byť čo najprirodzenejšia.