Podľa odborníkov sa mamičky dnešnej doby delia do troch základných skupín. Na tie, ktoré deti vykrmujú do absurdných rozmerov a zdravotných ťažkostí, tie, ktoré sa snažia dávať rodine iba biopokrmy, a také, ktoré nezabudli na sedliacky rozum. Ktorý prístup je pri varení pre malé deti ten najzdravší? A čo by v jedálnom lístku našich ratolestí chýbať nemalo a čo by ste, naopak, mali vynechať?

Všetko s mierou

Dietológovia a odborníci na detskú výživu sa zhodujú v tom, že by ste žiadnu svoju stravovaciu taktiku nemali hnať do extrému. Ste vegetariánka? Iste dobre viete, ako si poskladať jedálny lístok tak, aby vám nechýbali žiadne potrebné látky. Ale u detí to už také jednoduché nie je.

Fazuľa im väčšinou nechutí a mäso pre zdravý vývoj naozaj potrebujú, takže aj keby ste mali i tie najväčšie výhrady, aspoň rybu a kuracie mäso svojmu potomkovi pravidelne chystajte. V puberte nech si začne so zdravím experimentovať. Pokiaľ mu správne vysvetlíte postupy i to, z čoho by sa mal skladať vegetariánsky jedálny lístok, nemalo by sa to nijako hlbšie a radikálnejšie podpísať na jeho telesnej konštitúcii.

Práve preto, že z batoľacieho veku bude mať správny základ. Jedálny lístok by mal byť zdravo vyvážený, okorenený občasnou maškrtou, ktorá síce nie je nutrične celkom ideálna, ale keď viete, že váš potomok má dostatok pohybu, nemusíte sa desiť, že by sa z neho stal malý tučko.

Príklady tiahnu

Odborníci tak isto odporúčajú začať u seba. Keď vy budete vo veľkom popíjať kolové nápoje, permanentne odštipkávať čokoládky a ďalšie dobroty, nečakajte, že si vaša ratolesť s chuťou dopraje nakrájanú mrkvičku či povarenú repu. Takže ak chcete zmeniť životný štýl rodiny, mali by ste začať predovšetkým u seba. Keď pôjdete príkladom a objavíte čaro zdravej stravy, nebude vaše dieťa vyžadovať na desiatu sladkosť a na večeru maškrtu, úplatky vo vyššie uvedenej podobe tiež prestanú fungovať.

Deti si názor na svet utvárajú tak, že do detailov sledujú svojich rodičov. Vnímajú teda i to, ako sa rodičia správajú pri stole. Pokiaľ ohrnujú nosom nad biopotravinami, budú sa malí chlapci cítiť dospelo, keď budú robiť to isté. Má váš partner neprístojné hlášky nad tanierom plným zeleniny? Vysvetlite mu, prečo by si ich mal odpustiť. Ak navyše nechce, aby jeho dieťa trpelo na cukrovku, vysoký tlak, problémy so srdcom a posmech spolužiakov, mal by si zeleninu dokonca pridať, odporúčajú odborníci.

Bio je drina

Áno, toto tvrdenie je stále pravdivé. Zohnať kvalitné mäso v bioštandarde býva náročné. Vyplatí sa síce spoliehať na farmárske trhy, ale ani tam nemusíte s nákupom vždy sláviť úspech. Je iste chvályhodné, že do stravy detí investujete dosť peňazí, pretože zdravým jedlom podporujete ich zdravie.

Pravdou však je, že kvôli vašej zásadovosti a trvaní na tom, že budete jesť len to najzdravšie, môžete jedálny lístok dieťaťa ochudobniť o niektoré lahôdky, ktoré s nálepkou bio skrátka nezoženiete. Odborníci odporúčajú strážiť si biokvalitu jedál.

Keď však niektorá z ingrediencií nie je k dispozícii, neprepadajte panike ani neservírujte rodine iba suché zemiaky z biofarmy. Doplňte jedálny lístok o zdravé varianty mäsa, vajec a podobne, ktoré zoženiete i v supermarkete. Sú rádovo drahšie ako firemná produkcia jednotlivých supermarketov a možno sa nemôžu honosiť takým prívlastkom, sú však bezchybné pre zdravie.

Nadváha nechráni pred chorobou

Výživoví odborníci a poradcovia sa dokonca stretli s absurdným tvrdením, že detská nadváha udržuje imunitný systém v pohotovosti, preto sú obéznejšie deti automaticky zdravšie. Možno to tak je, ale rozhodne nie doslova. Imunitný systém síce ide na plný výkon, organizmus vo väčších rozmeroch ale nezvláda.

Preto sú deti s nadváhou kvôli skladbe jedálneho lístka, komplexnému preťaženiu organizmu a podobným dôvodom náchylnejšie na choroby. Zabudnite na to, že by vaše dieťa vyrástlo z faldíkov. Nie je to tak a pediatri spolu s výživovými poradcami zhŕňajú, že deti, ktoré majú tendenciu tučnieť, priberajú i v dospelosti a ďalších rokoch.

Vychádzajú totiž z vyššie rozobranej predikcie, že obézne deti sú potomkami silnejších rodičov. Tie domácnosti, kde sa až na výnimky dodržuje zdravý životný štýl a zásady zdravej výživy, toľko problémov s nadváhou nemajú. Dbajte preto na stravu svojho potomka a on sa vám s istotou v budúcnosti vrelo poďakuje.

 

Foto: Shutterstock