Nie ste spokojná so svojou váhou a pritom ste práve zistili, že ste tehotná? Určite teraz nezačínajte zhadzovať. Tehotenstvo, šestonedelie ani obdobie dojčenia nie sú vhodné obdobia na redukciu váhy. Chudnúť v tehotenstve je rovnako nezdravé, ako pribrať dvadsaťpäť kíl. Aj v dobe dojčenia by ste razantnou redukciou váhy mohli uškodiť nielen sebe, ale i svojmu dieťaťu.

Nechudnúť neznamená jesť za dvoch

V tehotenstve dochádza k prirodzenému ukladaniu tuku ako energetickej rezervy na dojčenie a tvorbu materského mlieka. Tukové zásoby sa hromadia hlavne v oblasti bokov, zadku a pŕs. Chudnúť by v tejto dobe bolo nielen ťažké, ale aj riskantné, lebo vaše telo musí pokryť nutričné nároky rastúceho plodu. To však na druhej strane neznamená, že musíte jesť za dvoch. Zbytočne nabrané kilá by sa vám potom zle zhadzovali. „V prvom a druhom trimestri netreba prijímať žiadne ‚mimoriadne opatrenia‘ v podobe vyššieho príjmu potravy. Iba v treťom trimestri odporúčajú európske štandardy zvýšiť denný prísun energie o 700 – 800 kilojoulov. Presné číslo je 735 kilojoulov, a to predstavuje naozaj malý prídavok, napríklad štyri decilitre jablčného džúsu,“ hovorí MUDr. Radka Jedličková.

„Normálne u ženy s BMI okolo 24 je pribrať v tehotenstve 11 až 16 kilogramov, ale prírastok je individuálny a odvíja sa od váhy pred počatím. Veľmi štíhle až podvyživené ženy (BMI do 18,5) môžu pribrať i trochu viac než 16 kilogramov, zatiaľ čo ženám priestorovo výraznejším stačí zvýšiť váhu o 5 až 9 kilogramov a tým obéznym (BMI nad 30) len o 3 až 5 kilogramov, “ dodáva lekárka. Dobrou radou je staviť na kvalitu stravy, nie na množstvo. Dôležitý je predovšetkým príjem kvalitných bielkovín, ktoré sú nevyhnutné pre stavbu tkanív plodu i pre telo ženy; ich nedostatok môže byť jednou z príčin opuchov dolných končatín u tehotných i šestonedieľok. Kvôli obsahu esenciálnych aminokyselín, ktoré si organizmus nevie sám vytvoriť, musia časť dennej dávky tvoriť bielkoviny živočíšneho pôvodu.

Chcete zhodiť? Dojčite!

Bezprostredne po pôrode sa telo musí zahojiť a zotaviť, a preto nie je dobrou stratégiou snažiť sa diétou alebo cvičením zbaviť tehotenských kíl už v šestonedelí. Nie je to ani nutné – pokiaľ dojčíte, čoskoro zaznamenáte prirodzený úbytok na hmotnosti. „Dojčenie je fyziologický spôsob redukcie nabraných kilogramov, ide totiž o energeticky veľmi náročnú činnosť,“ konštatuje lekárka.