Imunita sa u detí formuje odmalička. Ovplyvňujú ju strava, fyzická aktivita, regenerácia, odpočinok, spánok, ale aj stresové obdobia, ktoré nastanú počas vývoja každého dieťaťa.

Imunitu nie je možné posilniť zo dňa na deň, ale môžeme jej pomôcť, aby sa naučila s infek- ciami statočne bojovať. A to práve v rizikovom období a v jeho priebehu, keď sú kladené zvýšené nároky na imunitný systém našich ratolestí.

Vyvážená strava

Posilňovanie imunity prostredníctvom kvalitnej stravy je základ. Realita je však často iná, ako si ju rodičia predstavujú. Jedno dieťa nezje zeleninu, druhé ovocie, ďalšie sa nekamaráti s mäskom či ohŕňa nos nad akoukoľvek prílohou. Preto posilňovanie imunity vyváženou stravou je dlhodobý proces a výsledky sa len tak hneď nedostavia. Ak zaradíte na pravidelný jedálny lístok vášho dieťaťa tie správne výživové doplnky, výsledok sa skôr či neskôr dostaví. Výživové doplnky však nie sú náhradou stravy, ale len jej doplnkom, preto treba dbať na to, aby dieťa dostávalo vyváženú stravu počas celého roka, nielen keď je choré.

Pozor na stres

Stres negatívne ovplyvňuje detskú psychiku aj imunitu. V strese sa deťom vytvárajú v tele látky, ktoré sa aktívne snažia bojovať s nadmerným vypätím. Ak nenastane fáza upokojenia, telo nemá čas sa regenerovať. „Pri vyčerpaní je teda prirodzené, že dieťa je náchylnejšie na rôzne ochorenia. Dalo by sa povedať, že nadmerný stres a slabá podpora dieťaťa vytvára v jeho telíčku ‚imunitný‘ dlh a z dlhodobého hľadiska dieťa môže byť chorľavejšie,“ hovorí psychologička PhDr. Zuzana Ondrejková a dodáva, že najnáročnejšie sú začiatky. Asi každý rodič vie, že začiatok školského/škôlkarského roka býva „usoplenejší“. Súvisí to nielen s novými vírusmi či baktériami, s ktorými sa dieťa stretne, ale aj so zvýšeným stresom, ktoré dieťa v začiatkoch začleňovania sa do kolektívu zažíva. Nové pravidlá, iné nároky, nové kamarátstva - to všetko dieťa spracováva, snaží sa vyhovieť, zapadnúť.