Rozšírenie ciev, väčší objem krvi v tele, zväčšujúca sa maternica, ktorá tlačí na dolnú dutú žilu (tá odvádza krv z nôh späť k srdcu, takže sa jej mechanicky zužuje priesvit), strata bielkoviny močom. To všetko sú dôvody, prečo vznikajú v priebehu gravidity opuchy. Ako si s nimi poradiť?

Tehotenské nepríjemnosti

Keď pridáte bežné činnosti, ako je dlhé státie, horúčava, nevhodné oblečenie, ktoré vám zaškrtí nohy nad členkami, celková nepohoda, pri ktorej bábätko v maternici utlačuje orgány v tele budúcej mamičky, nečudujte sa, že vznikajú edémy. Ide o v podkoží nahromadenú tekutinu, ktorá napína kožu, a tá svrbí, je citlivá a roztiahnutím v miestach opuchov svetlá.

Bežné opuchy končatín zistíme obyčajným pohľadom (najčastejšie bývajú okolo členkov, na prstoch, ale i lýtkach) alebo stlačením postihnutého miesta prstami, kde sa vytvorí jamka. Keď nemáte ďalšie ťažkosti, informujte o opuchoch gynekológa pri bežnej preventívnej prehliadke. Určite neuškodí úprava životného štýlu: zvýšený príjem minerálov (horčík a vápnik). Doprajte si banány, minerálky, kakao či kvalitnú čokoládu. Nezabúdajte na prechádzky (denne) a pridajte cvičenie.

Účinná pomoc

V tehotenstve sa odporúča plávanie, voda nadnáša rastúce bruško a prirodzene si pretiahnete celé telo, nezaťažujete jednostranne práve končatiny. Navyše tlak vody zmenšuje opuchy a pôsobí blahodarne na prietok krvi organizmom. To platí i pre aqua aerobik, pokojne môžete cvičiť i niekoľkokrát týždenne, pokiaľ sa cítite fit a tehotenstvo prebieha fyziologicky. Odpočinok a spánok je vhodnejší na ľavom boku, uľahčí sa obeh krvi, dolná dutá žila je totiž umiestnená napravo od chrbtice, takže nehrozí jej utláčanie a zaškrtenie.

Šetrite nôžky: oželejte na niekoľko mesiacov vysoké podpätky, silonové pančuchy, podväzky a ďalšie „utláčadlá“ žíl. Možno vám gynekológ odporučí kompresné pančuchy, potom neváhajte. Dnes ich dostať i vo veľmi módnych slušivých odtieňoch a vzoroch, nijako hyzdiť vás teda nebudú. Nešvár sedenia s nohou cez nohu by ste nemali používať ani mimo tehotné obdobie, podporuje vznik kŕčových žíl, ale v gravidite už vôbec nie. Dodržujte pitný režim: predídete trombóze, riedite si krv a predchádzate opuchom. Navyše doplníte (zvlášť vhodnou skladbou nápojov) vodné hospodárstvo vášho tela, minerály i vitamíny.