Domáce úlohy malých školákov sa nepriamo stávajú domácimi úlohami aj pre rodičov. Na dieťa je potrebné dozerať, kontrolovať, vysvetľovať a to všetko tak, aby písanie domácich úloh nebolo nekonečné. Vedeli ste však, že ako rodičia sa môžete pri písaní domácich úloh dopustiť istých chýb, ktoré môžu dieťaťu uškodiť? Ktorým by ste sa mali vyhnúť?

Dieťa napomínate

Všetci rodičia dobre vedia, že pri písaní domácich úloh s malým školákom, je práve v čase učenia pre dieťa všetko ostatné dôležitejšie ako úlohy. Ak však ešte do budete dieťa dookola napomínať vetami typu “Píš úhľadne”, “Neškrtaj”, “Čítaj nahlas”, či “Sústreď sa”, verte, či nie, nedocielite požadovaný efekt. Napomínania sa preto zdržte a aspoň chvíľu na dieťa dozerajte bez akýchkoľvek pokynov.

Používate obrazné pomenovania

Ak patríte k pomerne trpezlivým rodičom, pri učení s dieťaťom môžete skĺznuť do priepasti používania obrazných pomenovaní, ktorými síce chcete dieťa povzbudiť, no minie sa to účinkom. Preto vety a obrazné pomenovania typu “Trpezlivosť ruže prináša” alebo “Ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku” radšej vynechajte. Dieťa to rozhodne nepochopí a okrem toho, to môže odviesť aj jeho pozornosť od učenia a s vysvetľovaním môžete začať od začiatku.

Porovnávate

Túto chybu robí mnoho rodičov. Napriek tomu, že viete, že každé vaše dieťa vyniká v niečom inom, aj tak máte tendenciu ich stále porovnávať? Nerobte to. Ak vášmu malému školákovi nejdú počty práve tak, ako jeho staršiemu súrodencovi, nehovorte mu to. Nič tým nedosiahnete, a ak áno, tak len to, že dieťa spochybníte a bude sa cítiť menejcenné. Skúste sa teda pri písaní domácich úloh zamerať na kvality každej vašej ratolesti individuálne a namiesto porovnávania, vyzdvihnite kvality každého zvlášť. Neurážajte, nezosmiešňujte, nedráždite. Ani táto cesta nikam nevedie. 

Nesústredíte sa len na jednu vec

Mnoho rodičov dobre vie, že písanie domácich úloh s dieťaťom je niekedy doslova bojom. Sedíte nad jednou a tou istou úlohou už niekoľko hodín a nie a nie ju dokončiť? Vtedy zvyknú rodičia prejsť na inú úlohu, v snahe ukončiť učenie čím skôr. Nie je to však najlepšie rozhodnutie. Prečo? Za prvé, dieťa spracováva informácie pomalšie ako vy, a preto mu chvíľu trvá, kým zadanie pochopí. A za druhé, ak stále odkladáte jednu úlohu za druhou existuje riziko, že ju ani nestihnete dokončiť.