Tehotenstvo je pre každú budúcu mamičku akousi výzvou, ktorú spoznáva až postupne. Mnoho budúcich mamičiek je v tehotenstve príliš opatrných, iné to zasa s opatrnosťou nepreháňajú. Nech je to akokoľvek, dôsledkom často bývajú komplikácie, ktoré tehotenstvo vôbec neuľahčujú, ba práve naopak. Kde teda nájsť zlatú strednú cestu? Spýtali sme sa odborníkov.

Nepodceňujte pohyb

Najmä u prvorodičiek je bežné, že to so svojou opatrnosťou počas tehotetenstva trochu preháňajú. Je jasné, že v pokročilom štádiu tehotenstva by ste mali vynechať fyzicky náročné aktivity, avšak podľa lekárov nie je úplne na mieste sa celé tehotenstvo len šetriť, ležať a oddychovať.

„Zdravá tehotná by sa mala dostatočne hýbať, pretože to je najlepšia prevencia mnohých závažných tehotenských komplikácií a dostatočný pohyb má vplyv na zdravý vývoj plodu. Podľa publikovaných štúdií má veľmi priaznivý vplyv napríklad tehotenská joga,“ zdôrazňuje prednosta II. gynekologicko-pôrodníckej kliniky LFUK a UNB Bratislava Jozef Záhumenský.

Všetko s mierou

Ako sa teda hýbať počas tehotenstva? Všetko by ste mali robiť s mierou. Ak máte sedavé zamestnanie, je dôležité vyvážiť ho adekvátnym množstvom pohybu, napríklad krátkou prechádzkou aspoň raz za hodinu. Naopak, ak je vaše zamestananie náročnejšie na pohyb, v tom prípade si môžete pokojne dopriať pohyb. Stačí len počúvať svoje telo a predovšetkým bábätko, veď ono vám dá jasne najavo, ako a kedy sa máte hýbať.

Tvrdnutie bruška

Tvrdnutie bruška v tehotenstve nie je samo o sebe bolestivou záležitosťou, ide skôr o akýsi nepríjemný pocit. Vtedy sa vypína svalstvo maternice, svaly stuhnú a žena môže pociťovať tvrdé bruško. Pokiaľ sa jedná len o občasné stiahnutie brušnej svaloviny, určite nie je dôvod k panike. Ak sa však sťahy maternice opakujú, môže ísť o predzvesť pôrodu. Lekári teda odporúčajú počet tvrdnutí rátať, čo môže pomôcť lepšie vyhodnotiť situáciu.