Poruchy spánku, prejavy úzkosti, strachu, nepokoj či vnútorná nepohoda. Aj takto môže vyzerať život mamičky po pôrode. Tieto nepríjemné psychické stavy spolu s popôrodnými bolesťami môžu byť nebezprečnými príčinami  vzniku popôrodnej depresie. Ako s ňou bojovať? Kedy dokáže pomôcť rodina a kedy je už čas vyhľadať odborníka?

Hojdačka po pôrode

Problém s psychikou je spôsobený drastickým poklesom hladiny hormónov po pôrode, nevyspatím, celkovou vyčerpanosťou, a navyše aj pocitom vylúčenia zo spoločnosti. Odborníci rozlišujú tri štádiá psychických ťažkostí: po prvé, popôrodné alebo tiež baby blues, ktoré sa vyskytuje až u 80 % žien. Odborníci tieto ťažkosti prijímajú skôr ako normálne, a preto ich netreba nejako liečiť. Stačí len podpora rodiny a blízkeho okolia. Väčšinou totiž ide o krátku záležitosť, ktorá prejde sama od seba. Objavuje sa zhruba tri dni po pôrode a hlavnými príznakmi sú skleslosť, smútok, plačlivosť, precitlivenosť a niekedy zlosť. Po druhé, ide o popôrodnú depresiu.

Tá postihuje zhruba 10 % žien a objaviť sa môže pokojne aj neskôr po pôrode. Matka je vyčerpaná, unavená, nevyspatá, pesimistická a denne zažíva bezdôvodné pocity úzkosti. Ďalšími príznakmi je pocit bezmocnosti, výčitky svedomia, poruchy spánku a v horších prípadoch i samovražedné myšlienky. Tu už je namieste vyhľadať odbornú pomoc.

V prípade popôrodnej (laktačnej) psychózy ide o najzávažnejší popôrodný stav a objavuje sa zhruba u 0,1 % žien. Matka stráca kontakt s realitou, je silne rozrušená, má poruchy sústredenia a výpadky pamäti. Môžu sa objaviť aj halucinácie, matka sa nedokáže o dieťa postarať, niekedy máva pocit, že dieťa nie je jej. Tento stav vyžaduje okamžitú hospitalizáciu matky.

Ako sa s nimi vyrovnať?

Aj v tehotenstve sa môžu objaviť silné depresie. Väčšinou však ide o dôsledok hormonálnych zmien a bojovať proti tomu možno úsmevom, starostlivosťou partnera a kvalitným a pravidelným jedálnym lístkom. Jedzte pravidelne malé porcie jedla, znížte príjem kofeínu a cukru a pravidelne si v priebehu dňa zdriemnite. Ani v tehotenstve by ste nemali zabúdať na pravidelný pohyb.

Najčastejšou obavou nastávajúcich mamičiek je to, či z nich budú dobré mamy. Tieto pocity však, naopak, bývajú znakom toho, že budete svedomitým rodičom. Hovorte o svojich pocitoch s partnerom, vyberte si jednu, maximálne dve knihy, ktoré sú v súlade s vaším presvedčením, a tými sa riaďte. Poslúchajte svojho doktora a konzultujte s ním problémy, ktoré sa môžu objaviť. Nebojte sa požiadať o pomoc a trávte čo najviac času s rodinou a blízkymi. Čo je teda dôležité o popôrodnej depresii vedieť?