Celé tehotenstvo myslíte na svoje dieťatko a jeho zdravie, riešite, čo smiete a nesmiete jesť či piť, či cvičiť, alebo odpočívať, obávate sa pôrodu a tešíte sa, až uvidíte to malé šťastie na vlastné oči. Po pôrode zase prichádzajú obavy z dojčenia a zo starostlivosti o dieťa, ale schválne – ktorá mamička pomyslí v tom čase sama na seba?

Obdobie po pôrode - nazývané šestonedelie (puerperium) - je obzvlášť náročné pre každú ženu. Trvá zhruba 6 týždňov (výnimočne aj 8 týždňov), počas ktorých sa telo postupne navracia späť do stavu pred samotným tehotenstvom.Hoja sa poranenia spôsobené pôrodom, začína sa laktácia, mizne nutkavý pocit na močenie, klesá tlak a objem krvi, odchádzajú očistky, maternica sa zavinuje do pôvodnej veľkosti a dochádza k uzatváraniu maternicového hrdla.

Do stavu pred otehotnením sa vracia aj pošva a svaly panvového dna sa sťahujú. Vlastne celý organizmus sa dostáva do pôvodného stavu, teda takmer, pretože telo už nikdy nebude úplne rovnaké ako pred pôrodom. Napriek tomu, že ide o veľkú a niekedy bolestivú životnú zmenu, a to nielen psychicky, ale aj fyzicky, matky sa v šestonedelí len zriedka venujú samy sebe. A pritom si to naozaj zaslúžia.

V hlavnej úlohe odpočinok

Šestonedelie je veľmi náročné obdobie. Dochádza totiž k úplnej zmene vžitého životného rytmu. Hoci je koniec tehotenstva náročný a niektoré tehuľky o ňom hovoria, že je to príprava na materstvo, pretože nemôžu spať, sú unavené a boja sa.

Zato iné mamičky, ktoré sa vrátia s uzlíčkom radosti z pôrodnice, bývajú často veľmi prekvapené, že starostlivosť o dieťa v prvých dňoch je náročnejšia, než si vôbec predstavovali. Nočné vstávanie k bábätku, strach o neho, únava, bolesti, zžívanie sa s dojčením – to všetko mamičkám na pohode nepridáva.

Aj napriek tomu je potrebné na chvíľu vypnúť a odpočívať. Novopečená mamička by totiž mala myslieť nielen na zdravie svojho dieťatka, ale tiež na svoje zdravie. Odpočinok v období šestonedelia totiž lekári nenariaďujú len tak pre nič za nič. Počas prvých týždňov sa môžu objaviť rôzne fyzické problémy a zdravotné komplikácie. Napríklad malátnosť, únava, nízky či, naopak, vysoký tlak, nehojace sa popôrodné poranenia, zápaly prsníkov, poranenia bradaviek, bolesti pri zavinovaní maternice, silné očistky, inkontinencia a pod. Nehovoriac
o rekonvalescencii po cisárskom reze, ktorá by mala byť taká istá ako pri akejkoľvek inej veľkej operácii.

K tomu všetkému, alebo možno práve kvôli tomu všetkému, sa tiež môžu objaviť psychické ťažkosti, ako sú strach, náladovosť, plač, smútok atď. Dokonca až 75 % mamičiek zažije tzv. popôrodné blues. Využite teda každú chvíľku, kedy dieťatko spí, alebo každú ponuku rodiny, že sa na chvíľu postará, bábätko povozí, a odpočívajte.

Len čo to bude možné, vyrazte si na hodinku či dve niekam sama, bez dieťatka. Na prechádzku alebo na kávu ku kamarátke, aby ste si prečistili hlavu a povedané so zveličením: nezbláznili sa. Vyčkajte aj so sexom. V najlepšom prípade až do gynekologickej prehliadky, na ktorú by ste sa mali dostaviť po skončení šestonedelia.

Hoci už napríklad nekrvácate, sexuálnym stykom si môžete (ale nemusíte) privodiť zdravotné ťažkosti. Do maternice sa ľahšie dostáva infekcia, môže dôjsť aj k narušeniu jaziev na hrádzi a v pošve a sex sa tak do budúcna namiesto radosti môže stať bolestivou starosťou.

Čerpajte sily

Šestonedelie je rozdelené na dve časti – rané a neskoré. Prvá fáza trvá zhruba 10 dní a je to taká stabilizačná fáza, kedy sa hoja prvé zranenia, ustaľuje sa laktácia, bradavky si zvykajú na každodennú záťaž, orgány v panve a bruchu sa vracajú do pôvodnej polohy a v tele prebieha pravá hormonálna búrka.

Práve kvôli nej sa v jednej minúte môžete z ničoho nič smiať z plných pľúc a následne plakať ako korytnačka. V tejto dobe by mamička mala byť v čo najtesnejšom kontakte s bábätkom. Obdobie zvyšných 6 týždňov sa nazýva neskorým šestonedelím.

Mamička si zvyká na život s dieťatkom a hladiny hormónov klesajú k bežnej hranici. Úplne vo svojej koži sa však budete cítiť najskôr až po ukončení dojčenia. Po celé šestonedelie je potrebné čerpať sily, preto sa minimálne na prvých pár dní vzdajte všedných starostí, ako je upratovanie, veľké nákupy alebo varenie.

Starostlivosť o domácnosť a ďalšie všednosti môžu tak akurát pomaly viesť k úplnému vyčerpaniu a preťaženiu, čo môže mať za následok napríklad stratu mlieka alebo psychické problémy. Ženy totiž často nadobúdajú dojem – možno kvôli vplyvu médií a podobne –, že aby boli považované za správne ženy-matky, musia ihneď po pôrode zvládnuť všetky svoje životné roly, teda byť milenkou, matkou, gazdinkou i karieristkou.