Ste tehotná a zo všetkých strán počujete, že máte jesť to či ono, ale rozhodne sa musíte vyhnúť tamtomu. Strácate sa v tom? Potom vám naše tipy pomôžu vyznať sa v kuchyni, keď ste v očakávaní.

V priebehu deviatich mesiacov vás asi stále niečo prekvapuje, zvlášť pokiaľ čakáte svojho prvého potomka. Možno ste sa dočítali, že zdravá strava je v období tehotenstva veľmi dôležitá, nielen pre zdravie vyvíjajúceho sa dieťaťa, ale aj ako prevencia zbytočne veľkého prírastku váhy.

Dôležitými zložkami stravy sa tak stanú bielkoviny a vápnik, ktoré sú potrebné pre správny vývoj tkanív a kostí bábätka. K tomu tiež kyselina listová, ktorá je prevenciou pred vznikom niektorých vývojových chýb, a železo, ktoré pomáha červeným krvinkám dopraviť kyslík až k dieťatku. Pripravili sme pre vás zoznam tých najlepších potravín, ktoré by ste rozhodne mali zaradiť do jedálneho lístka, ale aj tých, ktorým je nutné sa minimálne po dobu deväť mesiacov vyhnúť.

Čo jesť?

Prinášame zoznam potravín, ktoré si v tehotenstve môžete dopriať s čistým svedomím. A nielen to. Prospejete nimi sebe, ale aj vášmu malému zázraku v brušku. Na čo teda upriamiť pozornosť?

Celozrnné pečivo a cereálie

Cereálie sú bohaté na kyselinu listovú, železo a obsahujú oveľa viac vlákniny než biele pečivo. Doprajte si ich vo forme ovsených vločiek, celozrnného chleba alebo ako tmavé cestoviny či ryžu.

Strukoviny

Sú zdrojom bielkovín, vlákniny a tiež živín, ako je železo, kyselina listová, vápnik a zinok. Začnite teda pripravovať fazuľu, fazuľky, šošovicu červenú i žltú, hrášok, cícer či sójové bôby a ďalšie. Vhodné sú v polievkach, šalátoch alebo v cestovinách. Červená šošovica a fazuľa adzuki sú strukoviny, ktoré neobsahujú puríny (nafukujúce látky), preto sa hodia i pre citlivejších jedincov.

Losos

Obsahuje omega-3 mastné kyseliny a tie sú skvelé pre vývoj mozgu a očí vášho nenarodeného dieťatka. Navyše poskytuje bielkoviny a vitamíny skupiny B. Ďalej sa dozviete, že nie je dobré v tehotenstve konzumovať morské ryby a plody kvôli obsahu ortuti, ale losos je v porovnaní s inými rybami bezpečnou pochúťkou. Môžete ho ogrilovať, upiecť i uvariť, vhodný je tiež do šalátov, rizota alebo na cestoviny.

Vajcia

Ide o univerzálny, kvalitný a veľmi chutný zdroj bielkovín, ktorý navyše poskytuje vám i vášmu dieťatku dôležité aminokyseliny. Obsahujú veľké množstvo vitamínov a minerálnych látok, vrátane cholínu (vitamínu zo skupiny B), ktorý je dobrý pre správny vývoj mozgu. Pozor, je však dôležité dbať na to, aby ste nezjedli nedovarené alebo dokonca surové vajíčko.