Tehotenstvo, pôrod aj dojčenie sprevádza neustále množstvo otázok. Všetko chceme robiť správne a hlavne tak, aby sa dieťatko malo čo najlepšie. Je samozrejmé, že počas dojčenia niektoré veci robiť nemôžeme alebo skôr nemali by sme. Čo je teda bezpečné a čo nie?

Pitie alkoholu

Strava mamičky je pri dojčení aj stravou bábätka. Je jedno či dojčíte alebo odsávate, do mlieka sa zo stravy aj tak dostanú mnohé látky, vrátane alkoholu. Navyše alkohol v mlieku dieťatko zacíti a môže mu ho znechutiť. Ak si však ani počas dojčenia nedokážete odoprieť pohárik vínka, vhodným riešením je odsať si mlieko skôr, ako začnete piť a to použiť v čase, keď popíjate. Ani tak to však rozhodne nepreháňajte! Myslite tiež na to, že hladina alkoholu v krvi, respektíve aj v mlieku bude všeobecne najvyššia o 30 až 90 minút po konzumácii alkoholu.  

Používanie dezodorantov a antiperspirantov

Antiperspiranty a dezodoranty sú nevyhnutnou každodennou potrebou väčšiny z nás. Existujú však domnienky, že počas dojčenia ich nie je vhodné používať, lebo by sa škodliviny mohli dostať do mlieka. O tomto “tvrdení” však doposiaľ neexistuje žiaden dôkaz. Avšak je dobré myslieť na správny výber antiperspirantu či dezodorantu. Najlepšie je vybrať si ten bez vône, môžete siahnuť po druhu bez škodlivín, či prírodných alternatívach. Je vhodné vylúčiť sprej, ktorý sa rozprašuje a môže zasiahnúť aj oblasť bradavky, čím spôsobí nielen „cudziu“ vôňu, ale aj nepríjemnú chuť pre bábätko.

Diéty a chudnutie

Tak ako počas tehotenstva, ani počas dojčenia nie je vhodné držať diétu. Samotné dojčenie mamičku oberá približne o 500 kalórií denne, čím tehotenská hmotnosť do veľkej miery klesá aj vďaka nemu. Strava počas dojčenia by mala byť pestrá a mať dostatok živín pre dieťatko aj matku. Nemali by v nej chýbať zdravé tuky obsiahnuté napríklad v avokáde, rybách, orechoch, ovocí a zelenine, strukovinách a chudom bielom mäse. Príjem a zloženie stravy je vhodné začať obmedzovať najskôr dva mesiace po pôrode, keď už je dojčenie pravidelné a telo pomerne zotavené z pôrodu.