Tradičné problémy čerstvej mamičky sa spájajú okrem iného aj s tým, ako sa správne stravovať počas dojčenia. Akú stravu teda konzumovať, aby ste dieťatku poskytli všetku výživu, ktorú potrebuje? Poradí vám výživová poradkyňa.

Nečakajte žiadne drastické zmeny

„V strave sa spravidla nevyžadujú nijaké drastické zmeny a dlhé zoznamy vylúčených potravín. Pre vás a vaše dieťatko je však potrebný správny energetický príjem. To však neznamená, že pridáte do svojho jedálneho lístka viac sladkostí. Základom je vyvážená a pestrá strava, čo značí stravovať sa zdravo. Táto veta platí pre všetkých, pre dojčiace matky zvlášť. V tomto období lekári odporúčajú zvýšiť príjem bielkovín a sacharidov, kalorický príjem by nemal byť nižší ako 2000 kcal. Ideálne je držať sa medzi 2700 – 2900 kcal, samozrejme však s ohľadom na hmotnosť, výšku a vašu fyzickú aktivitu,“ vysvetľuje výživová poradkyňa Miroslava Kováčová.

Čo s tukmi?

„Príjem tukov meniť nemusíte, ale nezabúdajte, že sú podstatné pre spracovanie vitamínov A, D, E a K, ktoré sú rozpustné práve a iba v tukoch. Určite sa zamerajte na príjem polynenasýtených (omega-3 a omega-6) mastných kyselín, ktoré sa nachádzajú najviac v rybách, preto si napríklad takého lososa, sardinky, sleďa či pstruha doprajte aj dvakrát týždenne. Konzumujte aj za studena lisované rastlinné oleje. A samozrejme, v strave je nevyhnutný príjem vitamínov (vitamíny A, D a B), minerálov (kalcia, magnézia, fosforu, železa) a stopových prvkov (zinku, selénu, jódu),“ hovorí odborníčka.