Ste čerstvá maminka a premýšľate, čo jesť pri dojčení, aby ste mali dostatok energie a zdraviu prospešných látok pre seba aj bábätko? Čo radšej vynechať? Bojíte sa, aby bábätko po dojčení nebolelo bruško? Riešením týchto otázok je jednoduchá rovnica. Spokojné bruško bábätka = správna strava mamičky. Prinášame teda zopár tipov na potraviny, ktoré by ste pre zdravie bábätka mali na istý čas zo svojho jedálnička vyškrtnúť.

Potraviny, ktoré spôsobujú nadúvanie

Obdobie dojčenia je pre stravovanie mamičiek náročné, pretože často musia z jedálneho lístka vyradiť určité potraviny, ktoré môžu u bábätka spôsobovať nadúvanie. Medzi také potraviny patria čerstvé pečivo a biele pečivo všeobecne, strukoviny, niektoré druhy zeleniny ako kapusta, karfiol, cibuľa alebo kysnuté potraviny. Najmä chlapci reagujú na niektoré potraviny, ktoré žena pri dojčení zje, nafúknutým a bolestivým bruškom. 

Nemožno vopred povedať, čo bude práve vášmu bábätku prekážať a čo nie. Pre istotu sa preto odporúča potraviny, ktoré nafukujú vynechať aspoň v prvých dvoch alebo troch týždňoch. Neskôr ich môžete skúsiť pomaly zaradzovať a sledovať reakcie dieťatka. Ak ho po dojčení bolí bruško, budete si zrejme musieť konzumáciu potraviny, ktorá to spôsobila na istú dobu odpustiť.

Cukor a konzervanty

Pri spracovávaní cukru sa v tele spotrebováva vápnik, ktorý dojčiaca matka potrebuje vo zvýšenej miere. Jeho nedostatok sa môže prejaviť vyššou kazivosťou zubov, zhoršenou kvalitou vlasov a pleti a tiež únavou. Aj napriek tomu, sa počas dojčenia neodporúča príjem bieleho rafinovaného cukru, pretože jeho zvýšená konzumácia môže viesť k zápalovým procesom u matky aj dieťatka. Namiesto cukru môžete na sladenie môžete použiť prírodné sladidlo z rastliny stévie, med alebo ovocie.

Pozor si dávajte aj na konzervanty v potravinách. Môžu u dieťaťa spôsobovať nepríjemné ekzémy a alergie. V žiadnom prípade počas dojčenia nekonzumujte polotovary, ktoré sú plné konzervantov. Uprednostňujte skôr čerstvú stravu a potraviny v biokvalite.

Alergény

V potravinách sa nachádza vysoké percento alergénov, ktoré sa ako alergia môžu, ale aj nemusia prejaviť. Keďže u malého bábätka ešte nie je jasné či má predpoklad pre vznik potravinovej alergie, netreba ju dráždivými potravinami zbytočne vyvolávať. Medzi potraviny, ktoré môžu vyvolať u bábätka alergiu patria citrusové plody, cudzokrajné orechy, kravské, kozie, ovčie a sójové mlieko, exotické a príliš kyslé ovocie, paradajky a zeler.

Opatrná buďte predovšetkým v začiatkoch dojčenia aj pri konzumácii jahôd, príliš ostrého korenia alebo veľkého množstva mliečnych výrobkov, pretože sa u bábätka môže objaviť aj neznášanlivosť laktózy.