Deti a my - Claim
2. september 2019
To najdôležitejšie, čo potrebujete vedieť o detskom spánku

Aká je ideálna dĺžka spánku vášho dieťaťa? Možno si s tým problémom láme hlavu nie jedna mamička. V múdrych knihách sa totiž dočítate, že je to štrnásť hodín, čo však ak vaše zlatíčko spí ledva desať? 

Ako dlho a kedy? 

Doba spánku sa líši v závislosti od veku. Medzi jedným rokom a 18 mesiacmi by malo dieťa spať asi 13 až 14 hodín denne. Zhruba 11 hodín by z toho mal byť nočný spánok. Niektoré deti spia cez deň dvakrát, iné len raz. Prechod od dvoch kratších spánkov k jednému je však pre rodičov pozitívny, pretože majú potom viac času na činnosti, ktoré pri dieťati nemôžu vykonávať a hlavne ho nemusia 2-krát denne uspávať. 

Pribúdajúcim vekom sa dĺžka spánku zmenšuje. Keď má dieťa 2 roky spí zväčša asi 13 hodín (z toho 2 hodiny cez deň). Medzi druhým a tretím rokom to klesne na 12 hodín, pričom 10 až 11 spí v noci. V treťom roku života začína protestovať proti dennému spánku. Minimálne do druhých narodenín by ste ho však mali zachovať, pretože ak je dieťa celý deň na nohách, odrazí sa to negatívne aj na spánku v noci.

Paradoxom totiž je, že ak je večer veľmi unavené nezaspí rýchlejšie, ale bude sa uspávaniu intenzívne brániť. Po druhom roku života však začína pre rodičov nočná mora a tou je úspávanie deti. Aj deti, ktoré predtým zaspávali pokojne, s tým môžu mať zrazu veľký problém. Je to tým, že si uvedomili svoju svojbytnú identitu a preto sa môžu jasne vyjadriť, čo sa im nepáči. Navyše sa prestali báť, že ich mama navždy opustí. 

Ako vyhrať? 

Niekedy je to vojna nervov, v ktorej často práve rodičia ťahajú za kratší koniec. Najviac vám v tomto smere pomôže pravidelnosť a vaše dieťa ocení aj to, ak sa k nemu budete správať ako ku seberovnému. Skúste mu dať preto možnosť rozhodovať o veciach,  na ktorých až tak nezáleží, aby ste potom vy mohli rozhodovať o tom dôležitom. Napríklad nech si vyberie, že či sa najprv vykúpe, alebo si pozrie večerníček, alebo akú rozprávku mu prečítate pred spaním. 

Vyskytnúť sa môže aj opačný problém. Dieťa síce večer pokojne zaspí, avšak vstáva už ráno na svitaní. Ideálnym pomocníkom ako ho udržať dlhšie v posteli je tma. Nenechávajte rozsvietené svetlo a na okne zatiahnite záves. Ak sa dieťa ja ráno zobudí a uvidí, že je v izbe prítmie, tak sa možno ešte pokúsi zaspať.

Možnosťou je aj pustiť ho ráno medzi vás a skúsiť ho uspať svojím teplom. Ak nevychádza ani jedna alternatíva, možno mu len skúste nachystať k postieľke škatuľu s hračkami, čo ho môže na pár minút zabaviť. Riešením aj aj spolupráca s manželom alebo manželkou. Ak jeden z vás stáva skôr, môže sa dieťatku ráno povenovať a naopak, druhý z vás ho bude mať na starosti večer. 

Boje a únava

Neustále súboje s vašim zlatíčkom ohľadom spánku vás určite vyčerpávajú. V takomto prípade sa skúste motivovať tým, že dieťa potrebuje spať, aby nebolo náchylnejšie na všelijaké choroby. Unavené dieťa zvykne aj častejšie padať a privodiť si úraz.

Silu vydržať by vám mala dať aj skutočnosť, že obdobie vzdoru proti spánku čoskoro pominie. Mnohé matky by vám vedeli rozprávať o tom, ako zrazu ich dieťa začalo spať presne vtedy, keď to potrebovali. Niektorí deti si zasa rýchlo navykli na popoludňajší spánok vďaka škôlke. Táto zmena väčšinou prichádza po treťom roku života a tak niekedy naozaj treba len vydržať. 

Kým však toto obdobie skončí, s určitosťou si nelámte hlavu, ak vaše dieťa spí o čosi menej ako sa píše v odbornej literatúre. Každý z nás je individuálny a u detí to platí obzvlášť. Vy ako matka s určitosťou vycítite, že je všetko napriek tomu v poriadku. Dôkazom vám môže byť to, že je vaše batoliatko stále veselé, aktívne a normálne papká. Ak je to tak, hoďte starosti s viac či menej prespatými hodinami za hlavu.