Deti a my - Claim
5. júl 2019
Tuky vo výžive detí: Ktoré sú zdravé a ktoré škodia?

Predstavujú bohatý zdroj energie, pomáhajú udržiavať telesnú teplotu a fungujú ako mechanická ochrana vnútorných orgánov. Ako však rozpoznať, ktoré sú tie „zdravé“ a ktoré môžu vášmu dieťaťu uškodiť?

Požiadavky detského organizmu na stravu sa od dospelého výrazne líšia. Zatiaľ čo u dospelých by tuky mali tvoriť 30 – 35 % z celkového denného množstva energie, u detí sa toto percento pohybuje v závislosti na veku medzi 30 – 40 %. 

Rastliny a ryby

Deťom by sme teda nemali príjem tukov nijako zásadne obmedzovať, ich organizmus sa len vyvíja a rastie a navyše sú oveľa aktívnejšie a pri svojich hrách ľahšie vydajú väčšie množstvo energie. Je však dôležité vyberať tie s prevahou esenciálnych viacnenasýtených mastných kyselín, teda tuky rastlinné a tuky z rýb. V popredí záujmu odborníkov sú najmä omega-3 mastné kyseliny.

Tuky, ktoré „nevidíme“

Pozor treba dávať na tzv. skryté tuky, ktoré sú v potravinách obsiahnuté bez toho, aby sme ich videli, a nemáme teda kontrolu nad tým, koľko ich zjeme. Preto je dobré obmedziť v jedálnom lístku detí príliš tučné mäsá, údeniny a tučné mliečne výrobky – zdroje skrytých tukov. Veľké množstvo je ich aj v náplniach a polevách na oplátkach či zákuskoch. Tieto potraviny navyše obsahujú i veľké množstvo cukru, takže pre deti sú naozaj nevhodné.

Nedostatok tukov škodí

Každopádne by ste tuky nemali celkom vyraďovať z detského jedálneho lístka napríklad tým, že budete podávať nízkotučné potraviny (a to ani v jedálnom lístku detí s vyššou hmotnosťou). Nedostatok tukov môže napríklad viesť k zlému využívaniu vitamínov rozpustných v tukoch (A, D, E, K), u dospievajúcich môže pôsobiť ťažkosti s tvorbou hormónov atď. 

Všetko s mierou

Na druhej strane príliš veľký príjem tukov (tučné mäso, paštéty, údeniny, niektoré zákusky a pod.) v strave sa môže prejaviť nielen rastúcou telesnou hmotnosťou, ale aj oveľa nenápadnejšie – napríklad zvyšovaním hladiny cholesterolu a krvných tukov. Preto sa treba riadiť pravidlom, že všetkého veľa škodí.