Mať silnú imunitu je v súčasnej dobe kľúčové. A to neplatí len pre dospelých, ale aj pre deti. K bežným jesenným prechladnutiam, sezónnej chrípke a nachladnutiam sa pridala aj aktuálna pandémia, ktorá poukazuje na to, že mať dobrý imunitný systém je skutočne nutné. Ako ho môžete posilniť u svojich detí, aby ste chorobám zabránili včas? Poradíme vám.

Zdravá a vyvážená strava

Zrejme ste už počuli o tom, že imunita sa dá výrazne posilniť vitamínmi. No hoci ich je možné dopĺňať aj vo forme výživových doplnkov, mali by sa prijímať aj v strave. Najmä u detí je dôležitá zdravá a nutrične vyvážená strava, a to nielen z dôvodu imunity, ale aj zdravého vývoja. Medzi základné vitamíny pre posilnenie imunitného systému patria vitamín C, D a zinok.

Deťom by v strave nemala na dennej báze chýbať porcia ovocia a zeleniny. Školopovinné deti by mali denne zjesť aspoň 1,5 šálky ovocia a 2 šálky zeleniny, ideálne v surovom a neupravenom stave. Dobrým zdrojom potrebného vitamínu D sú aj nízkotučné mliečne výrobky a na zinok sú zasa bohaté orechy a rôzne semienka. Tie deťom môžete pridať napríklad do kaše či pudingu. K zdravej a vyváženej strave sa okrem nich zaraďujú aj strukoviny, chudé mäso a celozrnné pečivo.

A čomu sa vyhnúť? Rozhodne by ste deťom vo veľkom množstve nemali dovoliť sladkosti a cukor ako taký, príliš veľa mastných a slaných jedál, zväčsa v podobe rôznych snackov, akými sú napríklad chipsy alebo iné smažené lupienky. Tie deti síce zbožňujú, no ich zdraviu vôbec neprospievajú. Dbajte tiež na to, aby vaše dieťa dodržiavalo pitný režim – ideálne by malo piť čistú neochutenú vodu.

Dojčenie

Možno ste to netušili, ale aj dojčenie významne prispieva k budovaniu imunitného systému detí. Pokiaľ teda máte dieťa v dojčenskom veku, dojčenie je hlavným zdrojom dobrej imunity. Svetová zdravotnícka organizácia odporúča, aby bolo dieťa dojčené výlučne prvých 6 mesiacov svojho života a následne prikrmované v kombinácii s dojčením až do 2 rokov. Dojčenie sa odporúča aj v prípade, že je u matky podozrenie na ochorenie COVID-19, ale aj ak má toto ochorenie už potvrdené.

Aktívny pohyb

Pohyb by mal byť každodennou súčasťou života každého, vrátane detí. Málo pohybu totiž súvisí s rozvojom ochorení vrátane obezity, ktorej výskyt je žiaľ už aj medzi deťmi veľmi vysoký. Výskumy však poukazujú na významnú súvislosť medzi obezitou a oslabením imunitného systému detí. Je preto dôležité dbať a motivovať deti k aktívnemu pohybu.  Deti vo veku 3-6 rokoch by mali byť počas dňa čo najviac v pohybe, staršie deti od 6 rokov by mali mať denne aspoň hodinu intenzívneho pohybu. Aj keď sú možnosti športovania v súčasnosti obmedzené, skúste nájsť spôsoby ako deti aj seba do pohybu zapojiť. Dobrým tipom sú spoločné cvičenia, prechádzky, či jazda na bicykli.